Pelerinajul Arhidiecezei Romano-Catolice de București la Niculițel

IMG_20220601_120631 (NIKON COOLPIX P900 DSCN6263)

Pelerinajul Arhidiecezei Romano-Catolice de București la Niculițel

Pe data de 1 iunie 2022 a avut loc Pelerinajul la bazilica paleocreștină de la Niculițel, organizat de Arhidieceza Romano-Catolică de București, în colaborare cu Colegiul Romano-Catolic „Sfântul Iosif”, cu participarea ÎPS Aurel Percă, Arhiepiscop Mitropolit de București

La pelerinaj au luat parte aproximativ 300 de elevi, profesori și părinți ai elevilor de la  Colegiul Romano-Catolic „Sfântul Iosif” din București, aproximativ 150 de elevi și profesori ai Liceului Greco-Catolic „Timotei Cipariu” din București, pelerini din București și din alte parohii ale Arhidiecezei, numeroși pelerini din Dobrogea. Astfel, numărul total al pelerinilor s-a ridicat la peste 500 de persoane. Scopul pelerinajului inițiat la Niculițel a fost implorarea păcii în lumea întreagă, dar mai cu seamă în Ucraina, înscriindu-se totodată în seria inițiativelor prilejuite de Sinodul despre sinodalitate, cu tema „Pentru o Biserică sinodală: comuniune, participare şi misiune”, deschis de Papa Francisc pe 9 octombrie 2021.

img_20220601_120550-nikon-coolpix-p900-dscn6256

La altarul amenajat pe platoul de lângă bazilică de către organizatori, a fost celebrată o Sfântă Liturghie solemnă prezidată de ÎPS Aurel Percă, Arhiepiscop Mitropolit de București, care a avut alături un număr mare de preoți din Decanatele Constanța și Brăila,  aproape toți preoții profesori de la Colegiul „Sf. Iosif”, precum și din multe parohii din București, Târgoviște, Ploiești și Câmpina. Cuvântul de învățătură a fost rostit de Mons. Ieronim Iacob, Vicar episcopal de Dobrogea. La celebrare a fost prezent ierarhul ortodox al locului, Preasfințitul Visarion, Episcopul Tulcii, însoțit de părintele consilier și de Părintele Gabriel Onea, parohul bisericii Sf. Atanasie, din Niculițel.

img_20220601_121847-nikon-coolpix-p900-dscn6319

Celebrarea liturgică a fost animată de elevii și de profesorii Colegiului Romano-Catolic „Sfântul Iosif”, care s-au implicat în proclamarea lecturilor și în cântarea psalmului, la Rugăciunea credincioșilor și la Ofertoriu, prin purtarea darurilor simbolice la altar. Tot ei au intonat cântările liturgice. De asemenea, voluntarii au fost absolvenții clasei a XII-a A, profilul Teologic, specializarea Ghid turism religios, care au susținut cu această ocazie proba practică din cadrul examenului de certificare a competențelor profesionale, nivel 4.

La sfârșitul Sfintei Liturghii, ÎPS Aurel Percă i-a mulțumit lui Dumnezeu pentru momentele deosebite de har și de comuniune. Apoi, referindu-se la semnificația pelerinajului, a spus: „Parafrazând fraza lui Tertulian: „sanguis martyrum, semen christianorum” – „sângele martirilor, sămânța creștinilor”, putem spune că la Niculițel am călcat pe unul dintre locurile în care au trăit martirii și sângelui vărsat de ei datorăm noi, cei de astăzi, credința pe care o avem.” Și Preasfințitul Visarion și-a exprimat bucuria de a fi prezent la sărbătoare și a mulțumit că a fost invitat la celebrarea prin care s-a adus omagiu și cinstea cuvenită primilor creștini.

img_20220601_132755-nikon-coolpix-p900-dscn6725

A fost o celebrare plină de emoție. Preluând urarea adresată de ÎPS Aurel Percă în Cuvântul înainte al broșurii dedicate evenimentului, ne place să credem că a fost „un pelerinaj cu mult folos sufletesc, cu îmbogățire culturală și istorică”, din care „ne-am întors cu toții acasă cu satisfacția că am intrat în legătură directă cu trecutul nostru creștinesc”.

Se dorește ca acest eveniment să aibă loc, de acum înainte, în fiecare an, pe 1 iunie, ziua în care Biserica Catolică amintește în calendar un alt mare martir, Sf. Iustin.


La Niculițel (județul Tulcea) au fost descoperite, în anul 1971, ruinele unei bazilici creștine, ridicate peste mormântul colectiv al mai multor martiri. Cripta martirică, rămasă intactă până în momentul descoperirii ei, a fost  scoasă la iveală în mod providențial de apele pluviale din primăvara anului, după multe secole de conservare și așteptare. Martyrionul astfel scos la lumină, era o construcția etajată, ce adăpostea în partea de sus osemintele a patru martiri din secolul al IV-lea, aflați în conexiune anatomică (evidențiind o înmormântare primară), ale căror nume au fost înscrise în tencuiala udă a pereților criptei, cu vopsea roșie: Zotikos, Attalos, Kamasis și Filipos. In partea inferioară a mormântului, se afla așezată o urnă cu osemintele a doi martiri mai vechi, probabil din secolul al doilea.  Calitatea de martiri a acestora din urmă, ale căror nume nu le cunoaștem, este dedusă atât prin poziționarea  lor împreună cu martirii nominalizați pe perete, dar și din înscrisul în limba greacă de pe peretele despărțitor: hode kai hode ihor  martyron (aici și acolo puhoaie de sânge martiric). Se cunoaște din Documentele martirice faptul că la Noviodunum (Isaccea) a avut loc în prima parte a secolului al IV-lea o persecuție puternică, ce s-a soldat cu un număr impresionant de martiri. Astfel, enigmaticul text în limba greacă poate face referire la martirii din cele două etaje ale martyrionului, dar în egală măsură și la numărul mare de martiri văzut de martorii oculari ai acelor timpuri hic et nunc.

img_20220601_134754-nikon-coolpix-p900-dscn6748

Bazilica, ridicată peste acest martyrion spre sfârșitul secolului al IV-lea, probabil în timpul împăraților Valens si Valentinian, este o construcție în stil latin, cu trei nave și o absidă  semicirculară generoasă, pentru altar. Un secol mai târziu, în timpul împăratului Theodosius, bazilica paleocreștină este lărgită prin adăugarea unui nartex și a unei curți interioare. In interior, spațiul altarului, ce conținea la bază mormântul martiric, este delimitat printr-un zid transversal de nava bazilicii. De asemenea, nava centrală este înălțată pe coloane zvelte, ridicându-se deasupra celorlalte două nave și fiind acoperită de un acoperiș în  două ape.

img_20220601_120216-nikon-coolpix-p900-dscn6240

Această descoperire este foarte importantă pentru toți creștinii și în special pentru noi, românii, indiferent de confesiune, întrucât atestă existența creștinismului pe teritoriul românesc încă din perioada romană. Cei patru sfinți martiri din secolul al IV-lea, Zoticos, Atallos, Kamasios și Filippos,  sunt comemorați atât în Biserica Catolică, cât și în Biserica Ortodoxă, în ziua de 4 iunie.

Prof. Cristina Șoican
Foto: Liviu Pal

 

Hits: 535

Share the Post